Fot. Daniel SiwakTramwaj na ulicy Zielonej w Łodzi
Autobusowe linie 59 i 73 kursują wciąż na wydłużonych trasach. Stanowią bowiem komunikację zastępczą na czas wyłączenia z ruchu poszczególnych odcinków sieci tramwajowej. Jaki będzie ich układ po wznowieniu komunikacji na Chojnach i Kozinach?
Linie autobusowe nr 59 i 73 w podstawowym układzie tras komunikują osiedla Radogoszcz-Wschód i Radogoszcz-Zachód z północną częścią centrum. Po reformie siatki połączeń z 2017 r. obie docierały do pl. Wolności, który znajduje się na początku ul. Piotrkowskiej. Docelowo planowano jednak skrócić je w rejon ronda Biłyka na ul. Zgierskiej, gdzie miano zapewnić dogodne przesiadki do tramwajów jadących w kierunku Śródmieścia.
ZDiT nie ma gotowej koncepcji
Założeń tych nigdy jednak nie zrealizowano. Co więcej, dwie stanowiące kręgosłup obsługi komunikacyjnej Radogoszcza linie zostały wydłużone. Po zawieszeniu ruchu tramwajowego do pętli Dworzec Łódź-Chojny w jej rejon skierowano 59, które przecina teraz całe centrum w osi północ – południe, po czym wjeżdża w głąb dzielnicy Górna. 73 zastąpiło zaś tramwaje na ul. Legionów, Srebrzyńskiej, Ogrodowej i Cmentarnej. Wjeżdża więc na obszar Polesia.
W ciągu kilku miesięcy przywrócone ma zostać kursowanie „jedynki” w pełnej relacji na Chojny. Każe to zadać pytanie o przyszłość połączeń autobusowych. Czy samorząd zdecyduje się na powrót do koncepcji skierowania 59, a później także 73, do nowego węzła przy Zgierskiej?
– Po realizacji poszczególnych inwestycji, które zapewnią w pełni powrót tramwajów i autobusów na swoje trasy, będziemy rozważać docelowy układ. Obecnie trudno jednoznacznie określić kierunki, ponieważ na przestrzeni lat nawyki pasażerów i możliwości transportowe się zmienią, tak samo jak kierunki podróżowania – mówi Tomasz Andrzejewski, rzecznik prasowy Zarządu Dróg i Transportu Urzędu Miasta Łodzi.
Póki co nie wiemy więc, czy niebawem 59 ponownie pojedzie na pl. Wolności, który w międzyczasie został gruntownie przebudowany.
– Z pewnością warto stawiać na infrastrukturę, która zapewnia wygodne i funkcjonalne przesiadki, i na węzły przesiadkowe zapewniające pasażerom sprawne przemieszczanie się po mieście – komentuje nasz rozmówca.
Należy w tym miejscu dodać, że 73 będzie pełnić rolę komunikacji zastępczej dłużej, ponieważ roboty tramwajowe na Ogrodowej i Srebrzyńskiej od tymczasowego krańca przy Starym Cmentarzu do węzła Koziny wciąż się nie rozpoczęły.
Sześć lat bez tramwaju na Kozinach
Dodajmy, że linia 73 zastąpiła tramwajowe 7A i 7B w 2019 r. Wówczas w związku ze złym stanem technicznym torowiska i sieci trakcyjnej MPK wyłączyło z ruchu dwa odcinki: ul. Legionów od Gdańskiej do Zielonej oraz odnogę do pętli Koziny. Trasy te są obsługiwane częściowo od 2024 r. Remont objął jednak tylko ul. Legionów od Gdańskiej do Cmentarnej i Cmentarną do Ogrodowej. Dalsze odcinki czekają wciąż na naprawę.
Podanie adresu e-mail oraz wciśnięcie ‘OK’ jest równoznaczne z wyrażeniem
zgody na:
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa na podany adres e-mail newsletterów
zawierających informacje branżowe, marketingowe oraz handlowe.
przesyłanie przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z siedzibą w
Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa (dalej: TOR), na podany adres e-mail informacji
handlowych pochodzących od innych niż TOR podmiotów.
Podanie adresu email oraz wyrażenie zgody jest całkowicie dobrowolne. Podającemu przysługuje prawo do wglądu
w swoje dane osobowe przetwarzane przez Zespół Doradców Gospodarczych TOR sp. z o. o. z
siedzibą w Warszawie, adres: Sielecka 35, 00-738 Warszawa oraz ich poprawiania.